Prikkelbare darmen en FODMaPs

Misschien zijn klachten zoals een opgeblazen gevoel, winderigheid, buikpijn, en een verstoorde stoelgang met diarree en/of obstipatie, heftiger naarmate je minder beweegt, nu je in de tuin niet veel meer te doen hebt en je meer tijd binnen zittend doorbrengt.
Dat geldt in ieder geval voor mezelf. Toevallig hoorde ik onlangs over prikkelbare darmen en dat een relatief nieuw dieet (uit 2014) vaak verlichting brengt: het zogenaamde FODMaP dieet. Omdat het best vaak voorkomt en mogelijk ook iets meer voorkomt in de “binnen-zit-tijd”, iets meer hierover.

  • Meer dan één miljoen Nederlanders heeft er last van.
  • Het FODMAP-beperkt dieet is voor het eerst ontwikkeld in Australie, 2014.
    Daarna ook in het Martini ziekenhuis in Groningen: men maakte hier een aparte, niet commerciele website voor breed publiek met veel info: http://www.fodmapdieet.nl/fodmaps.html en er verscheen in 2014 een wetenschappelijke publicatie
    Uit de website:
    FODMAPs zijn kleine moleculen (koolhydraten) die slecht of niet opgenomen worden in de dunne darm en in de dikke darm terechtkomen. In de dikke darm bevinden zich veel bacteriën. Deze bacteriën fermenteren(=opeten) vervolgens snel en in zeer grote hoeveelheden de FODMAPs. Hierbij komt gas vrij waardoor symptomen zoals een opgeblazen gevoel en winderigheid ontstaan. Symptomen zoals diarree of een verstoorde stoelgang ontstaan doordat er meer vocht wordt aangetrokken in de dunne en dikke darm. Door producten met veel FODMAPs in de voeding te beperken komen er minder van deze moleculen in de dikke darm. Niet iedereen is even gevoelig. In de praktijk geven geringe hoeveelheden FODMAPs geen klachten.Het gaat om:

    • Fructanen  (granen, bonen, ui-achtigen)
    • Galactanen (Bruine bonen, Flageolets, Kapucijners, Kidneybonen, Kikkererwten, Limabonen, Linzen, Sojabonen, Spliterwten, Witte bonen; Haricots verts,  Tuinbonen en Pistachenoten
    • Lactose
    • Fructose
    • Polyolen
    • Praktischer zijn de richtlijnen en de lijst op Fodmapdieet.
  • Uit het onderzoek in Groningen: Uit 4 gerandomiseerde onderzoeken met een beperkte bewijskracht blijkt dat hiermee ongeveer 75% van de patiënten een significante reductie van klachten ervaart. Toekomstig gedegen onderzoek met langetermijnuitkomsten zal moeten uitwijzen of het FODMAP-beperkt dieet de standaardtherapie zal worden bij patiënten met prikkelbare darmsyndroom.
  • Als je het wil uitproberen, wordt aangeraden dit in nauw overleg met een arts of diëtist te doen. Je gaat nl je darmflora veranderen en kan tekorten oplopen; na een uitprobeerperiode moet je voorzichtig aan weer stuk voor stuk bepaalde voedingsproducten toelaten.
    Hier biedt men een onlinecursus aan, dat is misschien ook een idee.
  • Nog een site met praktische aanwijzingen: http://www.foodandwellness.nl/fodmap-dieet
  • Bekijk eventueel ook de filmpjes van de universiteit in Australie op http://www.hetdieetadvies.nl/dieetadvies/fodmap-dieet/
The following two tabs change content below.

Karla Mulder

Enthousiast over zelf je voedsel verbouwen, permacultuur, met eigen eetbare tuin, volkstuin en boomspiegel. In 2011 begonnen met het platform Eetbaar Nijmegen.